All contents in text and images © 2019 Giulia Berra 

Please do not reproduce anything without Giulia Berra's expressed written consent.

No animal has suffered for artistic purposes.

ABOUT ME

Giulia Berra (Cremona, Italy, 1985), lives and works in Cremona. She exposes in group and solo exhibitions in Italy and abroad, developing projects deeply connected with architecture and historic contests.  

 

Contemporary Art loves great dimensions, interaction, display, grandeur. I prefer another glance: empathic, close, tactile. Feathers, galls, chrysalises: little fragile things, to be observed with respect, without touching. My artistic research deals mainly with residual elements, found abandoned on the ground and patiently collected over several months. The development of my works is determined by my capability of reading various territories, by chance and by the natural availability of materials, therefore there are no resources, waste and refuse. It's a familiar but not intimate dimension, like if we returned to the dawn of Natural Sciences asking ourselves questions in a different way. Nature is the starting point to make visions and metaphors about the contemporary period. I investigate empty spaces, mutations, fluctuations, I study processes, biological cycles and their interactions, their limits; molting, as a metaphor of psycophysical change; flight, always suspended between dream, infinity and the abysses.

 

Giulia Berra (Cremona 1985) vive e lavora a Cremona. Espone in mostre collettive e personali in Italia e all'estero, sviluppando progetti in stretto dialogo con lo spazio e con contesti storici. 

L'arte contemporanea ama le grandi dimensioni, l'interazione, la scenografia, la grandiosità. Io preferisco un altro sguardo: empatico, vicino, tattile. Piume, galle, crisalidi: cose piccole, fragili scarti biologici raccolti per mesi con pazienza, da osservare con rispetto, senza toccare. Le mie opere sono determinate dalla capacità di leggere il territorio qualunque esso sia e dalla reperibilità naturale dei materiali, di conseguenza non ci sono risorse, né rifiuti o scarti, perché tutto ha senso. E' una dimensione intima, ma non intimista, come se si tornasse indietro agli albori delle scienze naturali, e si formulassero le domande in altro modo. La Natura è il punto di partenza per costruire visioni e metafore della contemporaneità. Mi rapporto al vuoto, alle mutazioni, alle fluttuazioni; cerco di definirne i contorni e le relazioni. Mi interessa ai processi, ai cicli biologici, alle loro interazioni, ai loro limiti; alla muta, quale metafora del cambiamento psicofisico; al volo, sempre sospeso fra sogno, infinito e abisso.

CONTACT

  • Grey Blogger Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Pinterest Icon